pensionadas.reismee.nl

Stranddag.

Vrijdagavond, vandaag de opening van de olympische spelen. Hier in Australië leeft het niet. Je hoort of ziet er niets van. Mogelijk heeft de hoge temperatuur, 36 graden, hier iets mee te maken. Bij deze temperatuur denk je niet aan schaatsen en alle andere wintersportspelen. Op het moment van dit schrijven vertoeven we in Hervey Bey. Een kleine stad met weinig inwoners. Het enige opvallende is hier de 900 meter lange pier. Omdat ons leven op dit moment verloopt zoals dat van de meeste toeristen hier (koffie drinken, wandelen langs het strand, zwemmen in de zee en lichtelijk verbranden, wijntje drinken en ‘s avonds uiteten) wil ik jullie een dag beschrijven van ons leven in Noosa.

De eerste ochtend op onze nieuwe airbnb adres. Boink...boink, boink, Grietje en ik vragen ons af wat er aan de hand is. Dag tevoren kennis gemaakt met de eigenaren van dit adres en onze eerste indruk was: een rustig easy going stel zonder kinderen. Even de tijd vermelden, ten tijde van het boink boink was het 7.00 uur. Omdat het geluid weer verdween, draaide ik mij nog eens om, Grietje daarentegen pakte haar ipad en ging het nieuws lezen. Kwartiertje later, weer hetzelfde geluid. Nu werden we nieuwsgierig naar wat en wie dit geluid maakte. Aangekleed meldden wij ons in de keuken voor een ontbijt. Daar zagen we de heer des huizes en zijn voor liefde voor koffie. Op een extra daar voor aangeschafte tafel stond een grote koffiemachine, een koffie maler, diverse kannen om melk in warm te maken en een stamper om de gemaken koffie aan te drukken. Om dit alles heen lag een hoeveelheid reeds gemalen koffie en een ......werkdoekje. Al snel werd duidelijk dat deze koffie machine voor ons verboden terrein was. Hij brandde zelf de koffie en de machine was duidelijk zijn domein. Het boink boink geluid kwam van deze koffie lover als hij de koffie uit de koffie houder sloeg, dit ging met zoveel kracht dat je het door het hele huis hoorde.....was het een signaal dat wij op moesten staan...... Geen idee, wat we wel weten is dat iedere morgen de koffie lover zat de wachten om voor ons koffie te maken. Dit werd met zorg gedaan en daarbij hoorde ook het doekje bij. De koffie houder werd door de koffie lover met zorg schoon gemaakt, het....... doekje speelde hier een rol in. De natte handen van de koffie lover werden, zoals hij dat ook bij vele andere handelingen deed, aan de broek afgeveegd. Daarna kwam het doekje en het schoonmaakritueel. Met het doekje werden alle oide koffiekorreltjes verwijderd. Grietje heeft de aanrecht met het doekje schoongemaakt en ging direct haar handen wassen om de geur kwijt te raken die het doekje veroorzaakt had. Dit alles zegt niets over de rest van het huis hoor, dit werd door mw onderhouden en was dik voor elkaar. Echter als de koffie lover bezig was geweest was het een grote puinhoop. Dit was niet zijn enige handicap. Omdat de koffie lover iedere ochtend de koffie machine bewaakte, zat hij ook bij ons aan tafel. Uit zichzelf sprak hij niet veel. Echter, sociale wezens als wij zijn......., knoopten wij een gesprek aan. Dit maakte het ochtend ritueel er niet gemakkelijker op. De eerst drie woorden konden we verstaan en verder ging het over in een niet te verstane Australisch gebrabbel. Volgens Grietje had dit te maken met het feit dat zijn riempje onder zijn tong te kort was. Ik heb een andere uitleg en die houd ik even voor mij. Na dit ‘ ontspannen’ ontbijtje gaan we op stap naar het strand. Een mooie wandeling ( heuvel op en heuvel af) van zo’n 35 minuten. Voordat wij onze handdoeken uitrollen eerst nog een kopje koffie bij Angelo. Angelo is het product van een Nederlandse moeder en een Italiaanse vader maar geboren in Zuid Afrika. Angelo is een goedlachse boom van een kerel en schenkt heerlijke koffie. De eerste keer, nadat wij de koffie gedronken hadden en ik de kopjes weer op de bar zette, voelde ik twee kolenschoppen van handen op mijn schouders. Angelo zei: als je het goed wilt doen, dan moet je.......en hij duwde mij resoluut voor zich uit de keuken in alwaar ik de kopjes neer mocht zetten. Terug naar het strand. Omdat de zon hier krachtig schijnt beginnen we met ons zelf in te smeren. Omdat hier alles krachtig isveranderen we in no time, door de krachtige wind, in gepaneerde vlees ‘ lapjes’ met de kleur van een kalfsworstje. Dat we de wind onderschat hebben gaat nog uit veel meer dingen blijken. Met de kracht van een orkaan blaast de wind al onze ‘ openingen’ zoals oren en ogen....vol zand met alle ergenissen van dien. Dit houden we niet lang vol en dus duiken we het water in waarna het riedeltje weer opnieuw kan beginnen. Dit doen we zo’n drie keer en dan is het genoeg. We gaan het hoger op zoeken. Omdat er hier veel gebouwd wordt, allemaal appartementen aan de kust, met daarvoor mooi aangelegde grasveldjes vleien we ons hier neer. Geen zand en andere ongemakken.......dat had je gedacht. Er lijken meer mensen last te hebben van de krachtige wind en voordat we het weten hebben we de voeten van andere strandgasten naast onze hoofden liggen. Nou ik kan je zeggen, dat is vaak geen prettig gezicht en gevoel en dus pakken weweer ons boeltje bij elkaar en gaan we op een bank zitten aan de boulevard. Hier hebben we nog een geruime tijd gezeten en genoten van het ruisen van de zee en een windje zonder zand.

Vanuit het strand duiken we de pub in voor het happy hour. We tracteren ons op een lekker drankje en nemen de vele zandkorrels die we bij ons dragen voor lief. Die korreltjes die zich tussen onze tanden hebben genesteld zijn een kort leven beschoren, zij glijden met een heerlijk biertje naar bestemming onbekend. Hierna bezoeken we nog een retaurantje en meestal draagt dat een aziaatische naam waar geen alcohol geschonken mag worden. Als we de buikjes rond hebben dan vangen we de terug weg weer aan en gaan we op weg naar de koffie lover. Waar we, meestal vroeg, onze bedjes opzoeken moe van onze strandactiviteiten.

Na zo’n ‘ stranddag’ zijn we weer blij om de volgende dag de wandelschoenen aan te trekken en een van de mooie wandelingen te maken door de vele nationale parken die er zijn. De hele dag hoor en zie je diverse vogels. Ook lopen we vaak via de kust van de ene naar de andere plaats, maken praatjes met diverse mensen die we onderweg ontmoeten en genieten we.

Inmiddels hebben we afscheid genomen van de koffie lover, die werkzaam is in.........de liqour store........nee geen kopie van Luvodka. Integendeel zelfs. We waren echt veilig bij de koffie lover. We hebben nu ‘ lady’ Di als airbnbgastvrouw. Als zij voor de teevee zit, dan niet storen zo is de ervaring van Grietje. Probleempje......ze kijkt de hele dag teevee. Gelukkig vinden wij onze weg zonder ‘ lady’ Di in haar overigens mooie huis met een riante slaapkamer voor ons. Morgen gaan we op weg naar Airlie Beach en komen we in de buurt van Greet Barrier Reef. :-))

Klazien

Wat een prachtig verhaal. En heerlijk heet daar. In niezijl is het. 0 graden.

Veel
Liefs
Dikke kus germt en klazien

Mia

Nou in iedergeval heeft de koffie gesmaakt ,bij jullie koffie lover .Toen je over hem vertelde ,ook ik had meteen het idee dat hij nog een beetje in de olie was .
Goed dat je bij Angelo alleen de kopjes in de keuken hoefde te zetten ,en dat hij je niet meteen aan het werk heeft gezet .Genoten van een dagje strand ,met zandkorrels op de koop toe ,ons moeder zou zeggen ,zand schuurt de maag .
Tja die Lady Di ,dacht dat die graag in de belangstelling stond ,deze helaas niet .
Maar ja jullie trekken weer verder ,wie weet wie je allemaal nog ontmoet of tegen komt .gr voor nu van mij

Marja

Oh heerlijk jullie verhalen en zo beeldend beschreven! Zie het helemaal voor me! Geweldig, lag in een deuk :) Geniet lekker van het weer, want hier is het echt koud. In afwachting van jullie volgende belevenissen, alvast fijn weekend en een dikke knuffel.

Jeannie

??????het doekjes verhaal heb ik 3x gelezen.....geweldig. Ook het overal zand verhaal werkte op mijn lachspieren. Lady Di wekt ook mijn nieuwsgierigheid. Kijk nu uit naar foto’s van Greet barrier reef. Dikke kus vanuit een zeer koud Tegelen

wia

Haha je moet een boek gaan schrijven over jullie belevenissen.
Prachtig om te lezen
Hoop dat jullie nog heel veel plezier hebben daar het is hier toch maar koud .
O volgens mij is Peter dit ook aan het volgen misschien moet je ook even in het Engels Ans
Dikke kus uit een koud Holland