pensionadas.reismee.nl

Great barrier reef

Het is al weer even geleden dat jullie van ons gehoord hebben. Grote zus Mia maakte zich al zorgen. Niet nodig hoor, we waren gewoon aan het zwemmen en luieren. Het lijkt erop dat onze reis is een wat rustiger vaarwater terecht is gekomen. Ligt het aan ons en willen we het rustiger aan doen? Eerst even terug naar lady Di. Bij ons afscheid kregen we een stevige knuffel van haar en opnieuw vijf sterren. De reis van Hervey bay naar Airley Beach hebben we met de avond/nachtbus gedaan. Opnieuw een hele belevenis. Om 17.45 uur stapte we de bus in met een rugzak vol eten. Voor wie dit eens wil gaan doen: niet nodig. De bus stopt regelmatig en overal is van alles te koop. Wel aan te raden is: een gezond portie opkomen voor jezelf. Grietje en ik namen aanvankelijk twee stoelen naast elkaar, zoals ieder ander gedaan zou hebben. Echter.....de jonge backpackers zijn meer ‘ uitgeslapen’ dan wij. Zij gingen ook naast elkaar zitten maar een rugzak ging op twee andere ( naast elkaar) stoelen. Toen het allengs drukker werd in de bus, werd de rugzak van de twee stoelen genomen en ging een van de twee op een rij van twee stoelen zitten zodat zij met de benen omhoog konden gaan zitten... Toen wij dit door kregen, gingen ook wij apart zitten en dat heeft ons geholpen om de nacht redelijk comfortabel door te brengen. Comfortabel...... ik keek een keer naar de stoelen waarop Grietje had plaatsgenomen en tot mijn grote verbazing zag ik haar ‘ opgevouwen’ liggen op de twee stoelen. Mijn eerste gedachte was: hoe komt zij straks weer in een zittende houding.... Gelukkig is dit gelukt en zonder al te veel spierpijn. Het is overigens een foto waard om te zien hoe een ieder zijn plek zoekt en vindt in zo’n nachtbus. De meesten moeten het doen met een stoel en je ziet dan overal benen. Omhoog, op de leuning van de vorige stoel of over de zij leuning en half in het gangpad. Opvallend genoeg zit bijna niemand gewoon met de benen naar beneden. Dit heeft te maken met het dik worden van de voeten en dat voelt zeer ongemakkelijk. Ze worden dan warm en voelen zeer strak gespannen aan. Dit gevoel wil je niet hebben want dan slaap je niet. s’ Ochtends om 7.45 uur waren we in Airley Beach en wij dus weer op zoek naar ons airbnb adres. Het was op dat moment al zeker 28 graden en zoals gewoonlijk liepen wij eerst weer de verkeerde richting op. Na weer een paar keer gevraagd te hebben bereikte wij de heuvel waarop de studio zich bevond. Wat is er erger dan bezweet ( na een busrit van 14 uur) met een rugzak op je rug een steile heuvel te moeten beklimmen. Vraag het aan Grietje en ze zal zeggen: niets. We zijn boven gekomen en eenmaal in de studio was het uitzicht schitterend. We keken uit op de haven. De studio had een wat gedateerd interieur maar het was het goed toeven met airco en fan.

Vanuit Airley beach, ze was ons verteld, was het het beste om naar het rif te gaan. Even wat over het rif. Het great barrier reef, zoals het hier genoemd wordt, is het grootste koraalrif ter wereld. Het bestaat uit meer dan 2900 riffen en 900 eilanden die zich uitstrekken over 2600 kilometer. Het is zelfs langer dan de Chinese muur. Het is het grootste, door levende organismen gemaakte, bouwwerk ter wereld. Er leven duizenden dieren zoals haaien, dolfijnen, schildpadden en walvissen en je vindt hier kleurrijke koraalriffen. Om dit alles te kunnen zien ga je duiken of snorkelen. Echter de riffen liggen niet aan het strand. Je moet er met een boot naar toe. Omdat het great barrier reef een maritiem nationaal park is kan je er niet zomaar op eigen gelegenheid naar toe. Daarom worden er dagtrips georganiseerd. Je moet ook entree betalen. Wij wilden het snorkelen combineren en daarom kozen wij voor een zeilboot die ons ( al zeilend) in de buurt van het rif bracht, waarna we met kleinere bootjes naar de mooiste snorkelplekken werden gebracht. Je mag daar immers geen anker uitgooien.... Grietje besloot om niet te gaan snorkelen. Om te mogen snorkelen moesten we een stingersuit aan. Dit beschermt je tegen zonnebrand en kwallen maar daarnaast komen er zo weinig zonnebrandmiddeltjes in het water wat beter is voor het koraal. Uiteraard moesten we van te voren een formulier invullen over zwemkwaliteiten en ziektes. Ook werden we geinformeerd over veiligheid en wat te doen in noodsituaties. Ze willen daar geen risico’s lopen. Vol enthousiasme stortte ik mij, gehuld in een pak waarvan het kruis op mijn knieën hing, achterover van het kleine bootje in het water op zoek naar het mooie koraal. Omdat je, door je enthousiasme, al snel een eindje weg bent, heb ik de gewoonte opgepakt om af en toe eens op te kijken en wat zag ik: Grietje had plaatsgenomen op zo’n klein bootje en was veel dichterbij dan ik dacht. Vol enthousiasme begon ik met beide armen wild te zwaaien: FOUT. Ze hadden nog zo verteld dat dit niet mocht. De bootsman vloog overeind waardoor het bootje van Grietje aardig begon te deinen. Direct voelde ik aan wat ik gedaan had. Gelukkig dat Grietje snel, die mij en mij enthousiasme kent, de bootsman gerust stelde waardoor hij weer kon gaan zitten. Pffff.... ik heb het niet meer gedaan! Al had een wel de neiging toen een schildpad van bijna een meter lang en 80 cm breed op zo’n anderhalve meter onder mij zwom. Ik heb even met hem ( neem even aan dat het een mannetje was) mee gezwommen. Ongelooflijk zo mooi en overweldigend. Het koraal zag er ook gelukkig goed uit, het had niet de scherpe kleuren van Zanzibar maar er was genoeg te zien. De uren vlogen voorbij. Buiten dit dagtripje hebben we in Airley beach niet veel gedaan dan geluierd en gezwommen. We hebben wel besloten om in Cairns opnieuw te gaan snorkelen en zo weer een ander gedeelte van het rif te gaan zien.

Even een voor ons opvallend gegeven, tot nu toe hebben we eigenlijk weinig strand gezien. De kusten zijn rostachtig en zwemmen is hoegenaamd niet mogelijk vanwege de kwallen. Dit hebben ze opgelost door aan de kust grote zwembaden aan te leggen waarin een ieder vrij kan zwemmen. Lagoons ( kustmeer) noemen ze ze hier. Met een temperatuur van dik boven de dertig worden deze goed bezocht. De zon is hier medogenloos, ze staat veelal recht boven je. Zonnebrand wordt hier dan ook verkocht in kleine jerrycans.

Een ander opvallend gegeven, na de kiwi’s en de koala’s moeten we ook nu nog onze eerste kangaroes gaan zien. ‘Leven’ die dieren hier wel.....

Reacties

Reacties

Klazien

Prachtig verhaal. En dat de schilpad. Onder je door zwom. En dat koraal. Schitterend gewoon geweldig.

Groetjes dikke kus dikke knuffel.

Callista

Hoi Ans en Grietje
Wat weer een prachtig verhaal ik ben niet van hele lange reizen maar als ik dit zo hoor, dan zou je het toch gaan doen. Hier is het vorst en koud weer, wel gezond weer. Ik wens jullie nog veel vakantie plezier, want het schiet al weer mooi op.
Dikke knuffel

Jeannie

Oké. Nu snap ik wel waarom ik je in Hong Kong niet heb gezien. Je was aan het ‘sjansen’ met een schildpad. Wat een waanzinnige ervaring moet dat geweest zijn om zo’n creatuur van zo dichtbij te zien in zijn natuurlijke omgeving. Lijkt mij onvergetelijk. En dat zwaaien......ze moeten niet zeuren daar. Mag een mens nog een beetje enthousiast zijn op deze aardkloot. Gewoon blijven doen Ansie. Geniet van alle moois wat daar is. Jullie zijn in mijn optiek goed bezig.....alleen die bergen op om te kunnen slapen.........nou ja ieder z’n ding. Dikke knuffel voor beide??????

Mia

Fijn dat het goed gaat ,ja de jaren gaan tellen .
Dus op zijn tijd je rust nemen ,maar met die temperatuur zal dat wel moeten .
Lekker zwemmen en luieren ,in de zon ,is niks mis mee .Goh lady D toch ontdooid ,en een vijf is niet verkeerd ,
Ja als je moet slapen dan doe je net als Griet ,gewoon opgevouwen gaan liggen .sommige mensen kunnen in allerlei standjes hun nachtrust pakken .
Ja door het enthousiasme doe je weleens gek ,ook al ben je gewaarschuwd .
Maar zo kon je toch een bijzonder moment met een schildpad beleven .
Ga nog genieten van zon ,zee en andere mooie dingen .
Volgens mij zijn de kangoeroes in new zeeland gebleven .
Gr voor nu van mij

Nel

Hoi Genieters.
Prachtig wat jullie mee maken,en genieten van al het schoon,geweldig.
Wij zijn in Amerika ook veel tegen gekomen ,het is een pracht wereld en zeker het
rif is iets bijzonders.Geniet er van,en nog veel moois gaan zien.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!