pensionadas.reismee.nl

Snorkelen, Airbnb en healing

Voordat wij morgen vroeg om 5.20 uur aan onze toer door de outback starten, met twee overnachtingen buiten in een swag, even nog wat belevenissen en ervaringen. We zijn deze ochtend van Cairns naar Alice Springs gevlogen. Nou het is hier echt de outback. Sowieso bloedje heet en tijdens de vliegreis heb ik niet veel meer gezien dan wolken en zand, veel zand. Je vraagt je af wie hier wil wonen. Ik in ieder geval niet ( en ik houd van de warmte) of de komende dagen moeten mij zo verrassen dat ik mijn mening wijzig. Grietje zegt neen tegen deze grote hete zandbak. Over hier wonen gesproken: de aboriginals willen hier graag wonen. Voor hen ligt hier veel heilige grond. Hier liggen hun roots en hebben zij hun tradities via overlevering mee gekregen. Echter, dit alles is hen ontnomen door de Engelsen. Op niet mis te verstane wijze werden zij verdreven en werden hun kinderen ontnomen omdat deze heropgevoed moesten worden. Dit heeft geresulteerd in zwaar teleurgestelde aboriginals en wat zich weer uit in verslavingen (alcohol en petroleum snuiven). Omdat ze niet geschoold zijn kunnen ze geen werk vinden en zijn de meesten dus werkloos. Hier in Alice zie je heel veel aboriginals. Ze lopen in groepjes doelloos rond. De armoede straalt er van af. De Australische regering is bezig met het opzetten van diverse programma’ s voor met name de kinderen, maar het lijkt niet echt te werken. De kinderen worden niet gestimuleerd om aan deze programma’s mee te werken. De uitkering die de aboriginals krijgen gaat vaak op aan drank en fastfood en daarom gaat men steeds meer over op eet- en kledingbonnen. Er zal geruime tijd over heen gaan alvorens hier verandering in komt. De Autralische regering heeft wel zo’n 8 jaar geleden excuses aangeboden. Ook mag de Uluru ( heilige grond voor de aboriginals) binnenkort niet meer beklommen worden. Zo probeert men wat goed te maken met wat er in het verleden is gebeurd. Zal tijd worden. De excuses van de regering heeft nog een andere kant.....men is bang dat de aboriginals die zich nu aan het scholen zijn straks gaan eisen dat wat hen is afgenomen weer terug te geven.

Maar nu nog even terug naar Cairns. Omdat we het toch niet goed konden ‘ verwerken’ nog geen levende kangaroe en koala te hebben gezien maar een dagtrip geboekt. Super toeristisch maar wel de enige manier om, in ieder geval, koala’s te zien. Wat een schitterende beesten. Ze zijn wel extreem lui, slapen 18 uur per dag. Dit in tegenstelling tot de kangaroes. Deze ‘ hupten’ aardig rond en leken onze aanwezigheid niet vervelend te vinden. Nou werden ze dan ook aardig gevoerd door de meeste toeristen. Dit hebben wij niet gedaan, ook zijn we niet met een koala op de foto gegaan. Een ander onderdeel van deze dagtrip was ‘ kennismaken’ met de aboriginal cultuur. Gelukkig werd dit in zijn geheel verzorgd door aboriginals. Nou vraag je je misschien af hoe ik dat kan weten...... ze hebben een heel specifiek uiterlijk. Diep liggende ogen, naar voren stekende wenkbrauwen en ook de kaken staan wat naar voren. Hun neus is rond. Programma was aardig in elkaar gezet, maar het blijft een toeristisch gebeuren. Maar goed, volgens mij doen ze in Nederland niet veel anders met de kaasmarkt en de klompen. Het derde onderdeel van deze dagtrip was met een ‘ duck’ ( een amfibie voertuig uit het Amerikaans leger ) door het tropisch regenwoud rijden. Dit was echt geweldig. Nou hadden wij een enthousiaste gids en dat maakt echt het verschil.

Onze tweede dagtrip was ( weer) een bezoek aan het great barrier reef. Nu vanuit Cairns. Met een groot schip ( 250 mensen) werden we naar een platform ( anderhalf uur varen) gebracht. Alleen deze bootreis al was heerlijk. Eenmaal op het platform heb ik me weer in en lycrapak gehezen en de snorkel, waar reeds vele anderen door gesnotterd en gezeverd hebben, opgezet. Het koraal en de vele mooie vissen gaat nooit vervelen. Tijdens de introductie werd verteld wat je allemaal kon verwachten in het rif. Ook niet gevaarlijke kleine haaien. Ik weet nog dat ik dacht ja ja. Echter toen ik aan het rand van het rif aan het snorkelen was, schrok ik me wezenloos. Een haai, geen grote, maar genoeg haai om mij ineensklaps de doen beseffen dat ik me stil moest houden. Nou was dat niet zo moeilijk omdat ik stijf van de angst in het water lag. Ik kon mijn ogen niet geloven en begon te twijfelen of het wel een haai was. Ik besloot er niets van te zeggen tegen Grietje, totdat zij vertelde haaien gezien te hebben, vier stuks. Zij was met een glasbodemboot en een semi subonderzeeër het rif op geweest en had met de anderen in de boot haaien gezien. Dus toch!

Voor wie van reizen houdt en ‘ ongewone’ mensen wil ontmoeten, boek bij airbnb. Steeds vaker zien we dat mensen een appartement kopen/ huren en een gedeelte hiervan weer verhuren via airbnb. Zo ook ons laatste adresje in Cairns. Zij hadden van de vier slaapkamers er drie verhuurd. Vanwege het uiterlijk van de verhuurster ( aziatisch) boeken er vele Chinezen dit adres. Omdat er tijdens de olympische spelen in Beiing een algeheel gorgel verbod is geweest, wordt dit minder onder de Chinese bevolking. Wat niet minder wordt is het volgende. Grietje had de tafel gedekt voor het ontbijt.( Je mag op de meeste airbnb adresjes je eigen gekocht ontbijtje eten, als er geen ontbijt bij de prijs zit inbegrepen) Omdat de meeste kamers verhuurd waren, meldde er zich ook een chinese jongeman voor het ontbijt. Een gekochte pie en een glas chocomel ging de magnetron in. Eenmaal warm begon het eetfestijn. Smak smak, slurp slurp en ondertussen zich van geen kwaad bewust zijn telefoon aan het bestuderen. Dit smak, smak, slurp, slurp ging door totdat de pie op was en het glas leeg was. Toen keek hij ons over zijn ronde brilletje aan en zei: bleakfest leady en hij nokte af....... Tja, dat het op was dat hadden wij ook wel in de gaten, het werd weer stil in de keuken. Ze hebben moeite met het uitspreken van de r en dat wordt dan een l , dit voor wie denkt dat ik het fout geschreven heb ;-)

Maar....... het meest verbaasd zijn wij over de schoonmoeder van de verhuurster. Omdat de verhuurster tijdelijk naar het land van herkomst was, nam schoonmoeder waar. Het verhaal was: dat de oorspronkelijke verhuurster een relatie heeft met de zoon van de waarnemende schoonmoeder. Zonder te willen generaliseren....ik doe het toch.....zie ik zoonlief niet snel met een australisch meisje thuis komen. Even voor diegene die niet bekend zijn met airbnb, de verhuurders zijn verplicht om foto’s van zichzelf op de site te plaatsen. We hebben de oorspronkelijke verhuurders niet gezien of gesproken, dus of ze het echt zijn.... Enfin, de schoonmoeder. Zij bleek bijzondere kwaliteiten te bezitten. Eerlijk gezegd weet ik niet meer hoe we erbij gekomen zijn maar op een gegeven moment gaf ze Grietje, onze nuchtere Groningse, een healing. Wat bleek later, ze was niet paranormaal begaafd maar ze probeerde via het gebed Grietje van haar pijnlijke handen te ‘bevrijden’. Zien jullie Grietje al liggen met een soort van Jomanda boven zich..... Schoonmoeder voelde zich zich goed bij het behandelen van ons, ja ook ik ben voor de bijl gegaan, dat ze zich de volgende avond weer meldde aan onze kamerdeur. Sociaal als we zijn konden we haar dit niet weigeren. Dit keer duurde de behandeling zo mogelijk nog langer waardoor we moe ons bed in duikelden. Nu vragen jullie je zeker af of het geholpen heeft.... met het weg gaan van de schoonmoeder leken ook haar gaven af te nemen en voelden wij ons weer als van voor de behandeling. We hebben er dus niet onder geleden en schoonmoder heeft weer oefen materiaal gehad. Geld hoefde de schoonmoeder niet, een bedankje naar de heer werd op prijs gesteld. Ook zij dankte de heer en gaf aan hier spontaan kippenvel van te krijgen. Over bijzondere mensen gesproken, wij mogen ze graag ontmoeten. Het kan je leven verrijken.......


Reacties

Reacties

Jeannie

Kijk in de spiegel....zie je ook twee heeeeeeel bijzondere mensen????

Klazien

Wat een belevenis met die vrouw. En een prachtig verhaal. En de haaien met snorkelen. En de kangaroe. En de kaola beer. Prachtige beesten zijn dat. Geniet heerlijk van de reizen nog.
Groetjes dikke kus dikke knuffel

Merely

Schitterende verhalen! En ik lees dat jullie echt genieten van julllie reis. Ik zit al klaar om the next chapter te lezen:).
Veel plezier verder.
Liefs.

Callista

Wat een belevenis weer ik zie jullie daar liggen en denken of er wat veranderen gaat, Jomanda in haar hemels blauw jurk. En dan ook nog haaien zien . Weer een prachtig verhaal. Nog veel plezier en dikke knuffels.

Mia

Nou de koala's en kangoeroes kunnen jullie nu op je lijstje afvinken .
En als jullie van plan zijn om daar in die zandbak te gaan wonen ,dan graag een ticket voor mij ,zodat ik het ook mag aanschouwen wat jullie nu zien .
Tja dat Jomanda zover weg woonde ,dat wist ik niet ,maar toch maar mooi dat ze jullie een gratis behandeling gaf .
Wat die knul met zijn pie en drinken betreft ,ik geloof dat ik geen hap door mijn keel kreeg ,maar jullie hadden die ervaring al eens gehad ,op een van jullie vorige vacantie's .
Weer vele ervaringen verder ,vervolg jullie reis ,en wij thuisblijvers wachten weer op het volgende verhaal .
Gr voor nu van mij .

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!